söndag 14 juni 2009

Pasteller och prickar…

Hej hopp i den svenska sommaren!!!

Är det någon överhuvudtaget i vårt avlånga land som har sett till solen de senaste dagarna?

Här har det regnat non stop sedan i förrgår tror jag, blääää! Det var någon som berättade för mig att det inte har varit en sådan dålig försommar på över 50 år!!!

Hoppas verkligen att det vänder snart, det känns ju inte klokt att det är midsommar till helgen…snarare kräftskivepremiär med tanke på hur höstlikt det känns just nu.

Men, men, då får man ju tid att pyssla inne istället :-).

22

Jag var till Clas Ohlsson för ett tag sedan och hittade detta ljuvliga hylldekorationspapper. Det fanns i tre färger och eftersom jag är en sucker för alla färgerna och för prickar så var jag ju tvungen att köpa av alla sorter :-).

Dessutom så var det ju inte dyrt heller, 19 kr rullen, heeelt ok.

Som jag berättat förut så är jag inte kompatibel med en symaskin. Det gåååår bara inte för mig att sy, jag lovar…Jag har tom. lyckats att sy fast mig själv i tyget en gång, hehehe.

Kom därför på att jag skulle göra vimplar i papper istället :-).

23

Först gjorde jag en mall av ett lite hårdare papper. Sedan vek jag papperet dubbelt och klippte ut så många jag ville ha så att det blev som en romb.

24

När det var klart så tog jag ett cremévitt bastband som jag la mellan de dubbelklippta vimplarna. Med ett vanligt limstift så limmade jag sedan ihop sidorna mot varandra med bandet emellan.

26

Det var lätt som en plätt och inte behövde jag sprätta något heller ;-).

25

Det passade perfekt att hänga upp i köket eftersom Vilmer har haft barnkalas hemma idag och imorgon fyller han 8 år :-).

Sedan har jag faktiskt beställt riktiga vimplar av tyg till Viktors rum av gulliga Bea.

Ni vet det där rummet jag alltid tjatar om men ingen någonsin fått se…..kanske, kanskeee…ni får se lite hiskeliga bilder därifrån någon dag. Det har dragit ut på tiden som med allt annat här hemma eftersom Viktors rum är vårt gamla kök…med andra ord, en massa vattenrör och ledningar som måste plockas bort. Plus en hel del pyssel att laga tak, golv, väggar där spis och annat har stått. Nu bööörjar jag iallafall se en ljusning på eländet :-).

Önskar er alla som troget tittar in hit en bra start på veckan.

Kraaam

Melinda

21 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

hillo min favvo! en tur till clas då i morrn...jisses vilka papper,och så fina vimplar du gjort! nedrans så himlans kreativ men är va, hehe för att slippa syskiten..där är vi bra lika, jag svär så det fräser...vi slår våra huvuden ihop och kommer på en helg, kan inte du börja kika vad som passar dig så tar vi lena sen och sen moi, nåt ska vällan passa, guuuuuu så jag längtar melinda till att prata höggt och lågt med dig, du är en person som jag verkligen känner att jag conectar med mmm vad kul att ses! ha nu en härlig vecka, har du startat med rea? jag var hos anna in the garden idag och spenderade några pix på urnajsiga saker! ha det bäst min vän, varmkram lotten

n o r d i n g å r d e n sa...

Toppen, äntligen en till som inte kan sy: ) men å andra sidan hade jag inte grejat att göra såna fina vimplar heller! Skickligt och grattis till Vilmer i morgon!

Skit, jag som var på Claes Olsson i dag men såg inte det där papperet! Vissrligen kom vi instormande 5 min innan stängning, såg däremot gulligt presentpapper som var rutigt...

Du har ett helt underbart kök, och det är INTE för att det är bloggbilder, det ÄR vackert, för nu har jag sett det i flera olika vinklar och det är alltid snyggt ändå!

Ha ett bra kalas i morgon, tur vi kan mysa inne, detta väder liknar ju oktober, +5 c nu och det regnar på tvären!! Mari. ( kul vinmail som jag sänt vidare: )

Jenny Oak Fae sa...

SÅÅÅ snyggt!!!

Tack för tipset..!

: )

KRAM, Jenny

<3

Marie sa...

Tjoho, här är en som har sett solen idag!!!!! Vi har, tro det eller ej, haft sol hela dagen, dessutom har det varit riktigt varmt. Hoppas nu bara att det fortsätter så här över midsommar också.

Här har du en till som inte är så bra kompis med symaskinen. Blir bara såååå irriterad och arg när trådar trasslar och jag lyckas sy ihop delar som inte ska sys ihop, ja du vet vad jag menar, hihi.

Ljuvliga vimplar du har gjort! Kanske får ta en sväng till Clas Ohlsson någon dag framöver!

Ha en bra vecka Melinda!
Kramar Marie

Cc sa...

Smart när man är kompis med symaskinen men ändå har huvudet på skaft. Kram

Fia och Jag sa...

Du får prata med mannen för här nere har det varit strålande hela dagen. Har dock suttit inne och sytt på min nya overlock. Kuddar igen då.

Kram Mad.

Viveka på Humlebacken sa...

Här i södern har vi haft sooool idag! Men det har varit blåsigt också, så inte helt perfekt, men lätt shortsväder:)

Viola sa...

Det där verkar var något gör VIOLAN...är likadan som du...blir alldeles genomsvettig bara jag ser en symaskin...därför äger jag ingen fungerande....:-D tänker åka upp på tur till Värmland och Dalarna så din butik finns med på listan ...så en vacker dag tittar jag in i juli, kramen

My home is my Castle sa...

Så flotte vimpler :))

Klem,Kari

Hanna sa...

Men du var ju för fiffig! Jag måste bege mig till Clas Ohlson helt enkelt.Hade tänkt att ha vimplar i partytältet till midsommar. Tack för det fina tipset,kram Hanna

Det vita dårhuset sa...

God morgon min sköna!
Vilken underbar ide med vimplarna!!!! Kan du haja att Erika kommer göra =o)

Ligger här sjuk och har tråkigt jag.....*gråter en skvätt* ;)

Har legat till sängs i 3 dagar nu! Bläääääääääääääääääääääääää

Sängen blir inte så jädrans skön efter ett tag........

Hoppas nu att du får en dunder dag i det fina sommar vädret **fniss**

Love you / Erika

Det vita dårhuset sa...

Glömde...........

Grattis till Wilmer!!!

Lilla huset på prärien sa...

Det blev ju jättefint!! Vilket perfekt pyssel inför ett barnkalas - och jag tänker att det där skulle vara fint att dekorera med tillsammans med små lyktor till midsommar! Måste ta mig en tur till det där stället och inhandla några innan de tar slut. Ha en riktigt skön dag!

Kram Jenny

Susanne Pilgården sa...

Man kan inte vara bäst på allt! Men jag tycker dina vimplar är jättefina! Som sagt det regnar här med. Trist!
Kram Susanne

Beas sa...

Men åhhh...de är ju verkligen ljuvliga. Jag har tyger i exakt de nyanserna och blir sugen på att komplettera med det pappret. Så vackert det är. De har precis "fatta grejen" med de prickiga pastellerna. :-)


Hur ska jag nu kunna sy vimplar som är lika fina som de du knåpat ihop tro?
:-)

Kram Bea

Floras Kulle sa...

Vad fint det blev!
Jättebra tips, jag har prickigt presentpapper i butiken, rosa på ena sidan och blått på den andra... Då kan jag ju pyssla lite mellan kunderna!
KRAM:
Annette

Det vita dårhuset sa...

Nu måste du gå in till mig och kolla vad min älskling gjorde när han kom hem=O)))))))))

Kramen Erika

hemtrevnad marie sa...

Jisses så fina papper..den som hade närmre te Clas Olsson!
Gjorde också vimplar i papper förra året till lilleman, med inte så fint papper inte..det var det som fanns hemma, och de har redan blåst sönder, så går det när de hängs i fönster vid en balkongdörr, hihi....blir nog te att göra nya!
Jag är ju inte heller någon vän med symaskinen vet du!
Hälsa 8-åringen!!
kramis

Mitt skabbiga chica hus sa...

He he, fröken fix där! Fint som attan. Har också lagt beslag på de där papprena, 3 rullar av varje färg närmre bestämt. Älskar prickar! Och nu vet jag vad jag ska göra av en av varje rulle. tack tack tack.

Nästa vecka åker vi till dalarna och börjar vår semester. Fyller år veckan därpå och jag har hintat rejält till både make och mor att jag bara önskar mig prylar från din butik:o) Så kommer nån av de in och ber om hjälp och måste du välja nåt fint;o) Tror du vet vad jag gillar, vitt vitt, trådslöjd, greengate och fattigmanssilver.. Eller ja, typ hela din butik.

Älskar vita leilaburken med band runt, skulle gärna äga 4 rosa musliskålar, eller salt och pepparströaren som du visade i förra inlägget *blink blink*

Jag litar på dig helt enkelt.

Kraaaaaaam!
Mia

Fru Fjeldhammer sa...

Så stilig de vimplene ble!! Flink du...

De hadde ikke dette papiret på clash olson her i norge..sukk!

klem

En Doft Av Lavendel sa...

Alltid lika mysigt att kika in till dig vännen. Å va du är kreativ..kan du skicka över lite hit hihi Lusten har helt försvunnit =(

Jättefint papper du fick tag i å vimplarna blev super söta!
Jag hatar å syy..de bara jävlas hela tiden tviii. Men skam den som ger sig..på´t igen bara hehe ;)

Trevlig Midsommar!
Kraam från Benita