torsdag 18 juni 2009

Midsommar är synonymt med Dalarna…

Hej alla rara.

Jag vet att det är fånigt att be om ursäkt att jag inte är ute hos er andra, men jag det spökar i mitt huvud att jag inte har tiden eller orken att besöka er.

Jag vet inte vad det är men jag prioriterar inte bloggeriet just nu.

Jag håller på med ett litet projekt i butiken som jag hoppas kunna hinna med under midsommar.

midsommar

Midsommarfirande är ju annars lite synonymt med Dalarna, röda stugor med vita knutar, vackra folkdräkter och midsommarstångsresning i varje liten by…men…

midsommar_2

Vi ska just inte fira någon midsommar i år.

Jag tyckte nyss att det var sista april och imorgon är det midsommarafton? Fattar inte vad tiden tar vägen???

Just nu är här grått på himlen och regnet droppar från skyn (ja, ni har nu kommit till optimistens blogg ;-) Hur ska man kunna få någon midsommarstämning då?

Tips, någon???

midsommarstång

Vi har i alla år firat midsommarafton tillsammans med Carina, Peo, Anton, Alice och mormor och morfar. I år är dock familjen Berglund i Bulgarien på semester…så här står jag nu med skägget i brevlådan och vet inte riktigt vad jag ska hitta på för att få till den där midsommarkänslan.

Nåja, det får väl bli som det blir helt enkelt, hoppas dock att solen kan titta fram någonting under midsommar .

Bjuder på lite bilder ifrån förra midsommaren, då solen och regnet lekte tafatt med varandra och vi flyttade in och ut både en och två och tre gånger. Men det är ju lite av charmen av svenskt midsommarväder också :-).

vilmeralice

Avslutar med en bild som många säkert sett förut, men jag bara älskar den.

Vilmer och Alice som beseglar deras giftermål med en kyss under vår blommande Paradisbuske förra midsommaraftonen.

Det är så lustigt, men de ÄR faktiskt väldigt kära i varandra :-).

Önskar er en härlig midsommar och hoppas att solen skall lysa på er var ni än befinner er.

Kraam

Melinda

18 kommentarer:

Andrum sa...

Önskar dig en härlig midsommar med mycket sol och den där rätta stämningen vi alla vill ha, men blir bara svårare och svårare att hitta för varje år. Konstigt. Men barndomens midsomrar var så perfekta med mer sol och mer vilda blommor, eller också har vi bara bestämt oss för att minnas det så. Huvudsaken är väl att vi umgås med våra nära och kära och har det trevligt tillsammans. Ni får det säkert trevligt imorgon utan era bortresta vänner.
Många kramar, Annica

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilka härliga bilder!! Jag känner lite som du att jag har svårt att komma i rätt stämning. Men jag bestämde mig för att strunta i att har är både skitigt och stökigt och gick och plockade lite blommor istället. Då kändes det lite bättre! Och nu ikväll när mannen kommer hem ska vi köra i exakt 1 timme - städa och fixa det vi hinner på den tiden och sen slänga oss i soffan o mysa - japp så får det bli!! Det vi hinner, det hinner vi. Så länge vi har blommor, matjesill och jordgubbar så är jag nöjd :)

Ha en riktigt skön midsommar och hoppas att du hittar din stämning!!

Kram Jenny

Fågel Blå sa...

Hej vilken fin blogg du har....
Var in och kollade på reportaget från ditt ljuvliga hem... jättefint!
Hoppas du får en glad midsommar!
Hälsningar Kathrine

Vit Gladiolus sa...

Hej Gumman!

Du BEHÖVER absolut INTE be om ursäkt! Det vet du!

För min del så kommer det inte heller bli mycket blogg framöver!

Nu är det sommar och då lägger vi tiden på nåt annat!! Visst!
Eller hur!?

Nu ska vi njuta!!!

Soooommar sommar och soooooool......

;=)

Ha en underbar Midsommar M!

Kraaaaaaaaaaaaam

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilmer och Alice , så skulle din blogg heta ju ; ) Vilket vackert par!

Men så skönt, inga måsten, inga krav, bara fira midsommar med lugn o ro, god mat och en massa godis, vin, ostkrokar och fikabröd, bara vila och njuta, titta på tv för att det regnar! Och ni är ju så många ändå så ni är ju inte ensamma liksom...passa på och njut av lugnet, och regnsmattret på rutorna men visst, detta med midsommar är ju så stort för oss Svenskar, jag tycker verkligen att de skulle lagt nationaldagen på midsommarafton, för ingen firar ju så tätt inpå som 6 juni och nu detta, dessutom är vi väl rätt ensamma om just denna tradtion, jämförbart med 17 maj tror jag.... så nog hade det ju varit trevligt med sol och i af 20 + men det kan vara skönt att slippa känna pressen för allt som MÅSTE göras om vädret varit ok...

Hur långt blev inte detta nu då!?

Ha en toppenmidsommar Melinda!

Mari.

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Hoppas du får en underbar midsommar! Så söt bild på kärleksparet..

Kram madde

Rummet för välbefinnande sa...

Hej där! Det är så gott med dig Melinda för du är precis - DU!
Har man tid att blogga så gör man det. Har man inte tid så gör man det inte. Har själv sisådär med tid till detta ibland, därav glesa inlägg och avsaknad av kommentarer ibland.
I vilket fall som helst så hoppas jag att du får till en riktigt fin midsommar ändå. Nu när du står där med skägget i brevlådan menar jag.... Det kan ju bli lite långtråkigt kanske *ler*
Äsch, jag tror du får det fint ändå jag.
Sköt om dig nu!
Kram Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Äsch, jag glömde ju helt - VILKEN LJUVLIG BILD PÅ KÄRLEKSPARET!!!!
Det är bara för söta.
Kraaaaaam

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Jag har inte någon Midsommar känsla i kroppen jag heller, vi ska var hemma, äta gott med mina föräldrar och våra döttrar...hoppas att det blir lite sol så att vi kan sitta ute..
Åhhh så himla söta de är på den där bilden..tänk om de faktiskt håller ihop i många år !!
Och vad spännande med projekt i butiken, visa oss sen..
Nu vill jag önska dig en riktigt fin Midsommar
Kraam Anette

Granne med Selma sa...

En riktigt stor midsommarkram från mig till dig kommer här!
KRAM

Det vita dårhuset sa...

Heej gumman!
Vi kör på samma här.......Vi tar det som det kommer.
Vill inte stå och dansa runt någon stång i spöregnet precis ;)

Men jansson och sill blir det i alla fall..Nubben däremot får jag skita i **fniss**

TREVLIG midsommar på dig vännen!
Kramen Erika

Tulipa sa...

Hej Melinda!
Orken och glädjen med bloggen måste ju få skifta, vi är nog många som förstår vad du menar när du skriver så.
Det är inte alla kvällar jag orkar öppna datorn, och en liten gnutta dåligt samvete kan man allt få..för man bör ju liksom kolla in och se vad som hänt...
Man bör orka så mycket jämt, men man gör ju inte det!
De sista kvällarna har jag varit så slut så jag fullkomligt kollapsat i säng. Absolut noll kraft kvar och hela kroppen bara värker av trötthet..

Midsommar är jättemysigt tycker jag, men det är ju de små lugna festerna nu som är trevligast...att bara köra på traditionen runt just midsommar och vad den innefattar!

En riktigt fin helg!
(Och det där kortet minns jag - långt innan jag började blogga känns det som att det fastnade på näthinnan.)

Kram!

Inspiration i vitt sa...

Blogg lusten kan gott vila ibland tycker jag, det gör inget, vi finns kvar här ute ändå Melinda.

Det är ju inte lätt att hinna allt i livet, om man gör hälften av vad man bör så är det ok tycker jag.

Ha en underbar midsommar och kram på dig/Ingela.

De pussande barnen är de sötaste jag sett.

Pilgården-Susanne sa...

Glad midsommar! Hoppas du får en lugn o skön helg! Vädret kan vi inte göra något åt. Vi tände ljus igårkväll o kurade inne, kändes mer som höst. Mina barn o deras respektive är hemma o det är så kul att få rå om dem. Vi dukar nog inne.....
Kram gumman!
/Susanne

Mejrams! sa...

Plocka in en bukett blommor, duka fint och ät litet gott, ja då är midsommaren fixad. Mer behövs inte. Ha nu en skön midsommar. Kram Merja

Engelska Villan sa...

Hej Melinda!
Känn ingen press med bloggandet, kära du. Bloggandet kommer och bloggandet går. Det är inget man kan tvinga sig till, eller hur? Besök andra för att du vill när du har tid. Bloggen ska vara nåt kul, inget tvång.
Det är mina enkla råd... :)
Hoppas midsommarkänslan infinner sig!
Härliga bilder du visar!!
Kram Anna

Ullis/Leva på landet sa...

Ja någon midsommar känsla får man ju inte när det regnar och är grått. Blir inte så mycket firande här heller, men majstångsresningen i morgon besöker vi så klart. Gillar bilden av Vilmer och
Alice så mycket. så underbar.
Ha en riktigt skön midsommar!
Kram Ullis

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka fina bilder och den nedersta är ju bara underbar:)
Hoppas att du fick en fin midsommarafton och att resten av helgen blir likaså:)
kram Lallis