fredag 3 oktober 2008

Vitt, Svart eller ingen färg alls...

Hej ni goa.

Här är projektet jag behöver er hjälp med.

Så länge jag kan minnas så har jag velat haft en riktigt stor Apotekardisk eller lådfack hemma.


Jag råkade ropa in just en sådan på auktion för ett tag sedan. Meningen var väl att jag skulle sälja den i butiken, men när jag väl fick hem den så hade jag väldigt svårt att skiljas ifrån den.


Till saken hör att vi har ganska mycket möbler hemma så jag hade liksom ingen självklar plats för den. Nåväl, ibland, men bara ibland så låter jag Janne vara med och tycka till hemma. Tycker han "rätt" så låtsas jag som att han har fått varit med och bestämma. Tycker han däremot "fel", jaa, då blir det på mitt sätt ändå. Just i det här fallet så kände jag ändå att jag var tvungen att fråga honom om saken:

-Janne, finns det något ställe hemma där den skulle passa in?


Och eftersom han ändå blir lite stolt när jag vill veta hans åsikt så började han: -Ja, joo, vi skulle ju kunna ha den i hallen kanskeee...lång paus...meeen. Och det är just där jag snabbt flikar in: -Jaa, det blir ju perfekt, vilken jättebra idé Janne och tänk så praktiskt!! Alla vet ju vid det här laget att Janne går igång på praktiska saker, medans jag går igång på estetiska.


Och den är verkligen perfekt, den passar så precis att man skulle kunna tro att den är byggd för det ändamålet. Dessutom så har den fyra stora lådor nertill, en till varje barn i familjen att slänga ner sina mössor, sjalar, vantar m.m. Nu till själva frågan, jag kan inte bestämma mig om jag ska låta den vara som den är eller om jag ska måla lådorna vita med nummer på, eller ska jag helt sonika måla den svart?? Skivan ska jag inte måla för den har en så härlig färg. Vad tycker ni?


På lådfacket har jag en stor spegel inropad på auktion för många år sedan. På den har jag hängt en kedja med prismor och små klämmor som man kan sätta vackra kort och annat på. Det här mysiga gamla vykortet fyndade jag på loppis i somras. Det är skrivet på baksidan med vacker handstil.




Sedan måste jag bara få visa vad jag fick in i butiken igår. En helt underbar sittpuff som ser ut som en trumma. Passar perfekt i Viktors blivande rum.

Jag har bestämt att jag ska ha vitt, ljusblått med lite röda detaljer.




Sittpuffen passar perfekt ihop med hans hans plåtburkar med samma motiv.

Bara älskar dessa trummor.



Jag har fått låna en gammal karmstol av mamma som hon fått av morfar. Den fick flytta in i vardagsrummet.

I stolen har jag en Tildaängel som jag köpt på skördemarknaden. Håret är gjort av fårull. Nu får hon sitta i karmstolen och övervaka allt som sker.

Nu ska jag slänga mig i soffan och vila min rygg, jag har nämligen packat upp varor i butiken precis hela dagen, phu!

Ha en trevlig helg.

Kraam

Melinda

18 kommentarer:

annaslantliv sa...

Vad kul att du börjat på blogger istället, blir lite roligare med den layouten!

Kanonfin disk du fått tag i, inte lätt att besluta hur den ska se ut... den är ju så fin som den är men... ja, det tål att funderas på.

Hur går det med det andra då? Nyfiken...

Ha en skön helg!
Kram Anna

Willewira sa...

Hej Melinda!

Vilken underbar köpmansdisk!! En så'n finns i mina drömmar...

Tycker den är jättefin som den är. Samtidigt tycker jag det är läckert med svart, och väldigt snyggt till vitt. Men då ska nog skivan inte vara träfärgad... Visst du kan måla den vit, fast...Nääääee behåll den träfärgad, tycker jag!

Vilken härlig puff!! Passar ju perfekt till burkarna! Superfint!

Och karmstolen, vad söt den är. Fin kudde du har där.

Signumet, som jag kallar det,är en bild gjord i Photoshop, vilken jag avslutar varje inlägg med.

Jag kan gärna göra en till dig om du vill. Säg vilket typsnitt du vill ha och om du vill ha någon "figur" till. Nämn gärna en färg om du vill ha det.

Ha en riktigt skön helg!
Kramar
Willewira

Annas Vita Hjärtan sa...

Så fint det blev med nya bloggen!

Hihi du är inte lite smart du som låter mannen vara med och "bestämma". Jag tycker ju att den ska bli vit så klart. låter så fint.

Jisses vilken vacker stol du lånat. Jag har ju träffat din mamma i min butik.

Kram Anna

lottens vita och gröna sa...

hallå, nu är vi på samma linje dårå, ser sååååååå fint underbara vän!vet du,jag blir sååååå himlans glad jämt när jag är här eller du hos mig, du sprudlar och verkligen kastar energi och inspiration över oss i cybern!!!!

köpmandisken är ju lovely ojoj vilket angenämt dilemma..svårt, beror på rummet, är det väldigt ljust, gör den svart. är det korridorigt och lite mörkt...gör den vit! vacker blir den hur som!

ohhh den puffen är från maileg va??? jättedyr? sugen!!!!
varmkram till dig melinda!

annaslantliv sa...

Å vad kul att det händer något! Synd att det ska komma med lite extra bonus... Men det är helt normalt fast såklart väldigt påfrestande. Följer med spänning fortsättningen.

Måste även tillägga att ni ser verkligen ut att ha ett helt underbart vackert hem.

Stor kram

Krusidull sa...

Hejsan
Jadu svårt att säga hur du ska göra,men jag tror på vitt och din text på lådorna,,,blir ju så fint när du textar.
Karmstolen är sagolik.
Kram
Krusidullan

Hanna & Hugo sa...

Nu blir man så där avis.
Vilken fin.
Det är ju klart att den skulle vara riktigt fin som vit, men ibland kan det nästan vara vackrare med den fina åldrade trä färgen med alla dess minnen av slitage. Vilket som blir ju fint...
Trevlig Helg :)

LantlivsAnette sa...

Ojj ojjj vad mycket fint du visar oss...var ska jag börja..
Disken som du har i hallen , himmel vad vacker , frågar du mig så skulle jag måla den vit och måla nummer på varje låda...och sen skava den lite så att den ser gammal ut..
Vilken fin stol du har fått låna av din mamma, passar ju perfekt där, den får hon nog aldrig tillbaka...hiii..hii..
Så fint din sons rum kommer att bli..toppen..
Jag mailar dig sen om bandet..
Ha det gott
Kram Anette

Emmas Verden sa...

Hei :)
Så mye fint du viser..
Synes kjøpmannsdisken er fin som den er,men den blir nok utrolig fin hvit med tekst eller nummer..
Så det var den hjelpen du fikk av meg ;)
Synes du har en kjempefin butikk også,får masse inspirasjon av å følge med deg!!
Ha en fin weekend!
Klem Anne ;)

Jessica sa...

Hej!
Jag tänkte passa på o tycka till lite! :)
Disken är super fin men det känns inte som att den riktigt hör hemma hos dig om du inte "lägger vantarna" på den. Den ser för ny ut i mina ögon med det "träiga" o dom mörka beslagen (handtagen). Kanske en snygg mjuk ljus grå färg med vita siffror el olika enkla "djur", tecken el nåt annat intressant o konstnärligt. Kan även bli lite intressant för barnen. Tex nu ligger mössorna o ko lådan el liknande. Givetvis så är tex kossan i stil med "din stil".

Kul o se va du hittar på!
Lycka till!

Mvh Jessica från nyköping

Marie sa...

Hej Melinda!

Din köpmansdisk är helt underbar! Vet ärligt talat inte hur jag hade gjort, tycker att den är väldigt vacker som den är. Men, den blir garanterat superfin även som vit.
Jag har ju en gammal köpmansdisk i vardagsrummet som jag har målat vit och "dekorerat" med siffror. Den var dock i ett bedrövligt skick när vi köpte den så för oss var det givet att vi skulle måla den vit. Om du vill se hur den ser ut kan du kika här http://vitaranunkler.blogspot.com/2008/02/fre-efter-vardagsrummet.html

Ha en fortsatt mysig helg!
Kram Marie

Ps. Skickade ditt paket igår så förhoppningsvis har du det i början av nästa vecka!

Thyrasgård sa...

Hej
hu vilken svår fråga det vågar jag inte råda om. Kanske kolla med ett auktionsproffs först? Så fin din nya Blogg är - riktigt kanonmysig!
Kram från Kicki
på Thyrasgård

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Du den var fin...Men ska du verkligen måla den? Jag tycker den är fin som den är. Det finns ju fina små nummerskyltar o sätta på varje låda istället för o måla....Men om du målar, så passar det nog med vit färg =)

Vad fin den lilla stolen va.....

Ha det gott vännen. Kram Pirre....zzzzzzzzz.... ;)

Ing-Marie i Säter sa...

Vilken härligt snygg och praktisk disk du fått tag i. Klart den ska vara som den är om inte den är för nött.Det mjukar upp allt det vita. Och om du har för lite att göra någongång i framtiden så kan du måla om då:)
Ing-Marie

smultrongården sa...

Halloj du!

Men jäklars vilken grej du fått tag i! Skulle jag också vilja ha som köksö!!

Som det ser ut på bilderna ser den bra ut som den är. Snyggt med brunt till allt vitt. Men det där ser du säkert bättre "live".

Vad himla fin din blogg blivit.

Jag har värsta problem med min, ser inte bilderna jag lägger in, helt psyko. Får väl se om det går att göra nåt...

Hörs, ha det gott, kramar Eva

Mitt skabbiga chica hus sa...

Tycker du ska måla den vit. grymt fin var den. Och vilken underbar sittpuff. Skulle vara jättefint med vimplar i samma färger. Såna kan du beställa från julias vita drömmar eller beas barnslikheter, men det visst du säkert redan...

Lite textilier från greengate skulle bli pricken över i:et.

Underbar karmstol, säg till om du vill sälja den;o)

Kram kram!
Mia

Hem och Harmoni Marie sa...

Svårt val men jag hade låtit den vara omålad. Den är jättevacker som den är!
Men vad du än hittar på så kommer det att bli jättefint! :)
Kram Marie

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Jisses vilken svår fråga du ställer..hmm..jag skulle nog ha målat den vit och ev skivan svart och lådorna skulle få siffror.

I vilket fall så är den verkligen maffig & fin fin!!! Ser verkligen ut att passa bra i er hall också =)

Stor Kraam / Benita